Select Publications

1. British & Irish Cultural Studies

  • Epiphanie. Begriff und Gestaltungsprinzip im Frühwerk von James Joyce, Frankfurt: Lang 1984 (Lite­ra­tur­wis­sen­schaft, Theorie und Geschichte, Bd. 5).
  • (Ed.), Kultur, Politik und Werturteil im englischen Drama seit 1980, vols. 3 and 4 of Englisch-Amerikanische Studien 1986.
  • "Culture, Politics and Values in English Plays of the 1980's: Questions of Definition, Interpretation, and (Self?)Knowledge", Englisch-Amerikanische Studien 1986, 370 – 387.
  • "Cultural Studies and Literature in Foreign Language Classes: A Natural or an Artificial Symbiosis?", in: Gerhard Bergmann (ed.), U.S.A. Studies. Beiträge zur Landeskunde, Halle: Universität Halle 1992, 82 – 94.
  • "Facts and Fictions in Cultural Studies. The Cohesive Paradoxical Agency of Value and Meaning", Journal for the Study of British Cultures II, 1, 1995, 43 – 59.
  • "'The Enactment or Bringing Forth of Meaning from a Background of Understanding' – Constructivism, Anthropology, and (Non?)Fictional Literature", in: Jürgen Schläger (ed.), The Anthropological Turn in Literary Studies, Tübingen 1996, 65 – 79 (REAL - Yearbook of Research in English and American
    Literature
    12).
  • "Zum Stellenwert von Cultural Studies in einem anglistischen Netzwerk", Anglistik. Mitteilungen des Verbandes Deutscher Anglisten, 1996, 52 – 55.
  • (with Barbara Korte and Josef Schmied), Einführung in die Anglistik, Stuttgart / Weimar: Metzler 1997.
  • "Reality and Imagination in Representations of British Families. Or: What Do Representations Represent?”, in: Manfred Beyer (ed.), Zum Begriff der Imagination in Dich­tung und Dichtungstheorie. Festschrift für Rainer Lengeler zum 65. Geburtstag, Trier: Wiss. Verlag Trier 1998, 222 – 245.
  • (Ed., with Barbara Korte), Unity in Diversity Revisited? British Literature and Culture in the 1990s, Tübingen: Narr 1998.
  • (with Barbara Korte) "Unity in Diversity Revisited: Complex Paradoxes Beyond Post-/Modernism”, in: Korte / Müller (eds.), Unity in Diversity Revisited? British Literature and Culture in the 1990s, Tübingen: Narr 1998, 9 – 33.
  • "'Governors of Necessity' – 'Servants of Fortune': Bilder der Herrschaft und Tyrannei in Shakespeares Romanzen", in: Uwe Baumann (ed.), Basileus und Tyrann: Herr­scher­bilder und Bilder von Herrschaft in der Englischen Renaissance, Frankfurt: Lang 1999, 389 – 417 (Düsseldorfer Beiträge aus Anglistik und Amerikanistik).
  • "Modern Dickens? Postmodern Ackroyd? A Comparison of Little Dorrit and The Great Fire of London", in: Walter Göbel / Stephan Kohl / Hubert Zapf (eds.), Moderni­sie­rung und Literatur. Festschrift für Hans Ulrich Seeber zum 60. Geburtstag, Tübingen: Narr 2000, 291 – 311.
  • "Victorian Values and Cultural Contexts in Francis Turner Palgrave's The Golden Treasury", in: Barbara Korte / Ralf Schneider / Stefanie Lethbridge (eds.), Antho­logies of British Poetry: Critical Perspectives from Literary and Cultural Studies, Amsterdam: Rodopi 2000, 125 – 146.
  • Wertstrukturen und Wertewandel im englischen Drama der Gegenwart, Trier: Wissenschaft­licher Verlag Trier 2000 (Contemporary Drama in English 5).
  • "British Theatre in the 1980s and 1990s: Forms of Hope and Despair, Violence and Love", in: Bernhard Reitz / Heiko Stahl (eds.), What Revels are in Hand? Assess­ments of Contemporary Drama in English in Honour of Wolfgang Lippke, Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier 2001, 81 – 107.
  • "Cultural Studies", in: John C. Hawley (ed.), Encyclopedia of Postcolonial Studies, Westport, Connecticut & London: Greenwood 2001, 123 – 130.
  • "Modernity", in: John C. Hawley (ed.), Encyclopedia of Postcolonial Studies, Westport, Connecticut & London: Greenwood 2001, 301 – 303.
  • "David Hare", "David Hume", "Patrick McCabe", "Harold Pinter", in: Eberhard Kreutzer / Ansgar Nünning (eds.), Metzler Lexikon Englischsprachiger Autorinnen und Autoren, Stutt­gart / Weimar: Metzler 2002, 261 – 261, 287 – 288, 390 – 391, 457 – 459.
  • "Political Plays in England in the 1990s", in: Bernhard Reitz / Mark Berninger (eds.), British Drama of the 1990s, Heidelberg: Winter 2002, 15 – 36 (anglistik & englischunterricht 64)
  • "David Hume", in: Eberhard Kreutzer / Ansgar Nünning (Hrsg.), Metzler Lexikon Englischsprachiger Autorinnen und Autoren, Stuttgart / Weimar: Metzler 2002 (paperback reprint 2006), 287 – 288
  • "Patrick McCabe", in: Eberhard Kreutzer / Ansgar Nünning (Hrsg.), Metzler Lexikon Englischsprachiger Autorinnen und Autoren, Stuttgart / Weimar: Metzler 2002 (paperback reprint 2006), 390 – 391
  • "Harold Pinter", in: Eberhard Kreutzer / Ansgar Nünning (Hrsg.), Metzler Lexikon Englischsprachiger Autorinnen und Autoren, Stuttgart / Weimar: Metzler 2002 (paperback reprint 2006), 457 – 459
  • (with Barbara Korte and Josef Schmied), Einführung in die Anglistik, Stuttgart / Weimar: Metzler 2004 (second enlarged edition)
  • "Kontext", in: Ansgar Nünning (ed.), Grundbegriffe der Literatur­theorie, Stuttgart / Weimar: Metzler 2004, 134
  • "Time, Memory, and Imagination as Constituents of (Jewish) Identity in Novels by Anita Brookner, Elaine Feinstein, Linda Grant, and Bernice Rubens", in: Ulrike Behlau / Bernhard Reitz (eds.), Jewish Women's Writing of the 1990s and Beyond in Great Britain and the United States , Trier: WVT 2004, 181 – 192
  • "Pragmatik", in: Ansgar Nünning (ed.), Grundbegriffe der Literaturtheorie, Stuttgart / Weimar: Metzler 2004, 221 – 224.
  • "Pinter, Harold", in: Bernd Engler / Eberhard Kreutzer / Kurt Müller / Ansgar Nünning (eds.), Englischsprachige Autoren. 113 Porträts, Stuttgart / Weimar: Metzler 2004, 209 – 212
  • "Kontext", in: Ansgar Nünning (eds.), Grundbegriffe der Kulturtheorie und Kulturwissenschaften, Stuttgart / Weimar: Metzler 2005, 101-102.
  • "'Reaching for the Ska': The Hybrid Reconstruction of Black British History in the Musical The Big Life", in: Sigrid Rieuwerts (Hrsg.), History and Drama. Essays in Honour of Bernhard Reitz , Trier: Wissenschaftlicher Verlag 2006, 210-228.
  • Kathleen Starck, "I Believe in the Power of Theatre". British Women's Drama of the 1980s and 1990s, Trier: WVT 2005 (CDE Studies 12), in: Archiv für das Studium der neueren Sprachen und Literaturen 2007, 199-201.
  • Norbert Greiner and Roland Weidle (eds.), Cool Britannia. Literarische Selbstvergewisserungen vor der Jahrtausendwende, Trier: Wiss. Verlag Trier, 2006, in: Anglia 126, 2008, 184 – 187.
  • "'Cultural Studies' in England und den USA: Lebenswelten, 'Popular Cultures', Medien", in: Andreas Gipper / Susanne Klengel (eds.), Kultur, Übersetzung,, Lebenswelten. Beiträge zu aktuellen Paradigmen der Kulturwissenschaften, Würzburg: Königshausen & Neumann 2008, 87-120.
  • "Fakt und Fiktion im historischen Kriminalroman: Die Nell-Bray-Romane von Gillian Linscott und die Fernsehserie 'Inspector Jericho'", in: Barbara Korte / Sylvia Paletschek (Hrsg.), Geschichte und Kriminalroman. Beiträge aus den Kulturwissenschaften, Köln: Böhlau 2009, 77-93.
  • "Inszenierte Welten bei Patrick McCabe und Neil Jordan: Medien, Metaphern und mentale Schemata", in: Thomas Koebner / Fabienne Liptay (eds.), Neil Jordan, München: edition text + kritik 2009 (Film-Konzepte 16), 28-39.
  • "Matthias Perl, Pang Nat Det, John Pilger, Post-Post-Moderne Präliminarien und Pau Han", in: Eva Katrin Müller / Judith Schreier (eds.), Wenn einer eine Reise tut... Gedanken und Fundstücke. El que sale de viaje… Reflexiones y hallazgos. Festschrift für Matthias Perl, Frankfurt: Iberoamericana Vervuert 2009, 151-159.
  • "Realist Plays by the Angry Young Men and Kitchen-Sink Drama: John Osborne's Look Back in Anger and Arnold Wesker's Chips with Everything", in: Sibylle Baumbach / Birgit Neumann / Ansgar Nünning (eds.), A History of British Drama. Genres – Developments – Model Interpretations, Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier 2011, 267-284.
  • "Narration und Kognition britischer Geschichte transmedial. Medienkonvergenz im britischen Fernsehen", in: Karl N. Renner / Dagmar von Hoff / Matthias Krings (eds.), Medien. Erzählen. Gesellschaft. Transmediales Erzählen im Zeitalter der Medienkonvergenz, Berlin: de Gruyter 2013, 301-340 (Medienkonvergenz vol. 2).
  • "Stories Told about British Cultures and Languages in Current TV Documentaries: The Noughties, Kidults, Chavs, MCs, and the Breaking Up of Britain", in: Melanie Arnold / Silvia Hansen-Schirra / Michael Poerner (eds.), Streifzüge durch die Welt der Sprachen und Kulturen, Frankfurt: Lang 2013, 231-258.
  • (Ed. with Bernhard Reitz and Sigrid Rieuwerts), Scotland's Cultural Standing and Identity, Trier: Wissenschaftlicher Verlag 2013 (MUSE Mainz University Studies in English 18).
  • "'Scotland's Cultural Identity and Standing' – A Perennial Topic with an Enormous Scope and Numerous Significant Contexts", in: Klaus Peter Müller / Bernhard Reitz / Sigrid Rieuwerts (eds.), Scotland's Cultural Standing and Identity, Trier: Wissenschaftlicher Verlag 2013, 1-11.
  • "Editorial: The Importance of 2014", Scottish Studies Newsletter 43, April 2014, 3-18 (available at http://www.fb06.uni-mainz.de/anglistik/Dateien/SSN_43.pdf).
  • "What an Achievement! Now Change is Due – Fast and Essential Change, or: Let's Support a Common Weal Scotland", Scottish Studies Newsletter 44, October 2014, 26-34 (available at http://www.fb06.uni-mainz.de/anglistik/Dateien/SSN_44.pdf).
  • (Ed.), Scotland 2014 and Beyond – Coming of Age and Loss of Innocence?, Frankfurt: Lang 2015 (Scottish Studies International 39).
  • "The Articles in this Book: Topics, Perspectives, Disciplines", in: Müller (ed.), Scotland 2014 and Beyond – Coming of Age and Loss of Innocence?, Frankfurt: Lang 2015, 1-9.
  • "Scotland 2014 and Beyond – Key Contexts of Innocence and Maturity: Scotland, the UK, the EU, the Global & Digital Worlds", in: Müller (ed.), Scotland 2014 and Beyond – Coming of Age and Loss of Innocence?, Frankfurt: Lang 2015, 11-42.
  • "Scottish Media: The Evolution of Public and Digital Power", Scottish Studies Newsletter 46, March 2016, 14-41 (available at http://www.fb06.uni-mainz.de/anglistik/Dateien/SSN_46.pdf or at http://ow.ly/d/4vp2)
  • "The Scottish Referendum Stories in Austrian, German and Swiss Media", in: Neil Blain / David Hutchison with Gerry Hassan (eds.), Scotland's Referendum and the Media. National and International Perspectives, Edinburgh: Edinburgh University Press 2016, 182-194.
  • (ed. with Ilka Schwittlinsky and Ron Walker), Inspiring Views from "a' the airts" on Scottish Literatures, Art & Cinema. The First World Congress of Scottish Literatures in Glasgow 2014, Frankfurt: Lang 2017 (Scottish Studies International 41).

  • (with Ron Walker), "Inspiring Views from 'a' the airts': Intriguing Foci on Current and Future Research", in: Müller / Ilka Schwittlinsky / Ron Walker (eds), Inspiring Views from "a' the airts" on Scottish Literatures, Art & Cinema. The First World Congress of Scottish Literatures in Glasgow 2014, Frankfurt: Lang 2017 (Scottish Studies International 41), 5-12.

  • "(Scottish) History in Scottish Novels: Theory, Practice, Agency", in: Müller / Ilka Schwittlinsky / Ron Walker (eds), Inspiring Views from "a' the airts" on Scottish Literatures, Art & Cinema. The First World Congress of Scottish Literatures in Glasgow 2014, Frankfurt: Lang 2017 (Scottish Studies International 41), 345-384.

2. Tansferring and Translating Media (including literary and cultural translations; transferring literature, (auto-)biography etc. to film or TV; synchronisation)

  • "Die Entwicklung der kanadischen Short Story zwischen Historie und Mythos: Vom ideologischen Realismus zum magischen 'Super-Realism'", in: K. P. Müller (ed.), Contemporary Canadian Short Stories, Stuttgart: Reclam 1990, 3 – 21.
  • "Literaturübersetzen: Drei Wochen Praktikum in Straelen", Düsseldorfer Uni-Zeitung, April 1990, 32.
  • "Der Diplom-Studiengang 'Literaturübersetzen' an der Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf", Fremdsprachen und Hochschule, 29, 1990, 93 – 108. (Reprinted in: Heiner Pürschel / Dieter Wolff (eds.), Sprachen für Europa. Dokumentation der 16. Ar­beitstagung 1990, Bochum 1991, 349 – 362 (Dokumentationen des Arbeitskreises der Sprachenzentren, Sprach­lehrinstitute und Fremd­sprachen­institute (AKS)).
  • (Ed., with Herwig Friedl and Albert-Reiner Glaap,), Literaturübersetzen: Englisch. Entwürfe, Erkenntnisse, Erfahrungen, Tübingen: Narr 1992 (Transfer. Düsseldorfer Materialien zur Literaturübersetzung 4).
  • "Übersetzerausbildung – Übersetzerwissen: Facetten einer 'Einführung in den Studiengang Literaturübersetzen'", in: Friedl / Glaap / Müller (eds.), Literaturübersetzen: Englisch. Entwürfe, Erkenntnisse, Erfahrungen, Tübingen: Narr 1992 (Trans­fer. Düsseldorfer Materialien zur Literaturübersetzung 4), 159 – 199.
  • "Transferring Culture in Translations – Modern and Postmodern Options", TTR – Traduction, Terminologie, Rédaction. Études sur le texte et ses transformations VIII, 1, 1995, 65 – 83.
  • "Optional and Obligatory Alternatives in Teaching Literary Translation Within the Hermeneutic Contexts of Literary Practice”, in: Albrecht Neubert / Gregory M. Shreve / Klaus Gommlich (eds.), Basic Issues in Translation Studies. Proceedings of the Fifth International Conference on Translation Studies, Leipzig 1991, Kent 1996, 369 – 381 (Kent Forum on Translation Studies II).
  • "'The Enactment or Bringing Forth of Meaning from a Background of Understanding' – Constructivism, Anthropology, and (Non?)Fictional Literature", in: Jürgen Schläger (ed.), The Anthropological Turn in Literary Studies, Tübingen 1996, 65 – 79 (REAL - Yearbook of Re­search in English and American
    Literature
    12).
  • (with Barbara Korte and Josef Schmied), Einführung in die Anglistik, Stuttgart / Weimar: Metzler 1997.
  • "Dramentheorien", in: Ansgar Nünning (ed.), Metzler Lexikon Literatur- und Kulturtheorie: Ansätze – Personen – Grundbegriffe, Stuttgart / Weimar: Metzler 1998, 99 - 104 (in the second revised and enlarged edition 2001, 120 – 125; in the third updated edition 2004, 122-127)
  • "Kontext", in: Ansgar Nünning (ed.), Metzler Lexikon Literatur- und Kulturtheorie: Ansätze – Personen – Grundbegriffe, Stuttgart / Weimar: Metzler 1998, 282 - 283 (in the second revised and enlarged edition 2001, 334; in the third updated edition 2004, 347-348)
  • "Pragmatik", in: Ansgar Nünning (ed.), Metzler Lexikon Literatur- und Kulturtheorie: Ansätze – Personen – Grundbegriffe, Stuttgart / Weimar: Metzler 1998, 99 - 104, 282 - 283, 378 - 381, 443 ‑ 445, 531 – 532 (in the second revised and enlarged edition 2001, 527 – 529; in the third updated edition 2004, 548-551)
  • "Theatersemiotik", in: Ansgar Nünning (ed.), Metzler Lexikon Literatur- und Kulturtheorie: Ansätze – Personen – Grundbegriffe, Stuttgart / Weimar: Metzler 1998, 531 – 532 (in the second revised and enlarged edition 2001, 632 – 633; in the third updated edition 2004, 657-658)
  • "Reality and Imagination in Representations of British Families. Or: What Do Representations Represent?”, in: Manfred Beyer (ed.), Zum Begriff der Imagination in Dichtung und Dichtungstheorie. Festschrift für Rainer Lengeler zum 65. Geburtstag, Trier: Wiss. Verlag Trier 1998, 222 – 245.
  • "Modern Dickens? Postmodern Ackroyd? A Comparison of Little Dorrit and The Great Fire of London", in: Walter Göbel / Stephan Kohl / Hubert Zapf (eds.), Modernisierung und Literatur. Festschrift für Hans Ulrich Seeber zum 60. Geburtstag, Tübingen: Narr 2000, 291 – 311
  • "Re-Constructions of Reality in Margaret Atwood's Literature: A Constructionist Approach", in: Reingard M. Nischik (ed.), Margaret Atwood: Works and Impact, Rochester, New York: Camden House 2000, 229 – 258
  • "Victorian Values and Cultural Contexts in Francis Turner Palgrave's The Golden Treasury", in: Barbara Korte / Ralf Schneider / Stefanie Lethbridge (eds.), Antho­logies of British Poetry: Critical Perspectives from Literary and Cultural Studies, Amsterdam: Rodopi 2000, 125 – 146
  • Wertstrukturen und Wertewandel im englischen Drama der Gegenwart, Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier 2000 (Contemporary Drama in English 5).
  • "British Theatre in the 1980s and 1990s: Forms of Hope and Despair, Violence and Love", in: Bernhard Reitz / Heiko Stahl (eds.), What Revels are in Hand? Assessments of Contemporary Drama in English in Honour of Wolfgang Lippke, Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier 2001, 81 – 107
  • "Metamorphoses or Re-Constructions of Colonial Missions in Postcolonial Literature: Reflections from a Constructionist Point of View”, in: Gerhard Stilz (ed.), Colonies, Missions, Cultures in the English-Speaking World: General and Com­parative Studies, Tübingen: Stauffenburg 2001, 407 – 420
  • "Cultural Studies", in: John C. Hawley (ed.), Encyclopedia of Postcolonial Studies, Westport, Connecticut & London: Greenwood 2001, 123 – 130
  • "Modernity", in: John C. Hawley (ed.), Encyclopedia of Postcolonial Studies, Westport, Connecticut & London: Greenwood 2001, 301 – 303
  • "Political Plays in England in the 1990s", in: Bernhard Reitz / Mark Berninger (eds.), British Drama of the 1990s, Heidelberg: Winter 2002, 15 – 36 (anglistik & englischunterricht 64)
  • "Utopische und dystopische Elemente in der englischsprachigen Literatur der Karibik: Hybri­dität, Imagination und kreative Konstruktionen konkreter Lebenswelten", in: Ralph Pordzik / Hans Ulrich Seeber (eds.), Utopie und Dystopie in den neuen engli­schen Literaturen, Heidelberg: Winter 2002, 233 – 259
  • (with Barbara Korte and Josef Schmied), Einführung in die Anglistik, Stutt­gart / Weimar: Metzler 2004 (second enlarged edition)
  • "Time, Memory, and Imagination as Constituents of (Jewish) Identity in Novels by Anita Brookner, Elaine Feinstein, Linda Grant, and Bernice Rubens", in: Ulrike Behlau / Bernhard Reitz (eds.), Jewish Women's Writing of the 1990s and Beyond in Great Britain and the United States , Trier: WVT 2004, 181 – 192
  • "Pragmatik", in: Ansgar Nünning (ed.), Grundbegriffe der Literaturtheorie, Stuttgart / Weimar: Metzler 2004, 221 – 224
  • "'Reaching for the Ska': The Hybrid Reconstruction of Black British History in the Musical The Big Life", in: Sigrid Rieuwerts (Hrsg.), History and Drama. Essays in Honour of Bernhard Reitz , Trier: Wissenschaftlicher Verlag 2006, 210-228
  • "Translating the Canadian Short Story into German", in: Luise von Flotow / Reingard M. Nischik (eds.), Charting the Institutions and Influences of Cultural Transfer: Canadian Writing in German Translation, 1967 – 2000, Ottawa: Ottawa Univ. Press 2007, 53-78
  • "'Cultural Studies' in England und den USA: Lebenswelten, 'Popular Cultures', Medien", in: Andreas Gipper / Susanne Klengel (eds.), Kultur, Übersetzung,, Lebenswelten. Beiträge zu aktuellen Paradigmen der Kulturwissenschaften, Würzburg: Königshausen & Neumann 2008, 87-120.
  • "Fakt und Fiktion im historischen Kriminalroman: Die Nell-Bray-Romane von Gillian Linscott und die Fernsehserie 'Inspector Jericho'", in: Barbara Korte / Sylvia Paletschek (Hrsg.), Geschichte und Kriminalroman. Beiträge aus den Kulturwissenschaften, Köln: Böhlau 2009, 77-93.
  • "Narration und Kognition britischer Geschichte transmedial. Medienkonvergenz im britischen Fernsehen", in: Karl N. Renner / Dagmar von Hoff / Matthias Krings (eds.), Medien. Erzählen. Gesellschaft. Transmediales Erzählen im Zeitalter der Medienkonvergenz, Berlin: de Gruyter 2013, 301-340 (Medienkonvergenz vol. 2).
  • "Stories Told about British Cultures and Languages in Current TV Documentaries: The Noughties, Kidults, Chavs, MCs, and the Breaking Up of Britain", in: Melanie Arnold / Silvia Hansen-Schirra / Michael Poerner (eds.), Streifzüge durch die Welt der Sprachen und Kulturen, Frankfurt: Lang 2013, 231-258.

3. Translation Studies

  • "Literaturübersetzen: Drei Wochen Praktikum in Straelen", Düsseldorfer Uni-Zeitung, April 1990, 32.
  • "Der Diplom-Studiengang 'Literaturübersetzen' an der Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf", Fremdsprachen und Hochschule, 29, 1990, 93 – 108. (Reprinted in: Heiner Pürschel / Dieter Wolff (eds.), Sprachen für Europa. Dokumentation der 16. Ar­beitstagung 1990, Bochum 1991, 349 – 362 (Dokumentationen des Arbeitskreises der Sprachenzentren, Sprachlehrinstitute und Fremdspracheninstitute (AKS)).
  • (Ed., with Herwig Friedl and Albert-Reiner Glaap,), Literaturübersetzen: Englisch. Entwürfe, Erkenntnisse, Erfahrungen, Tübingen: Narr 1992 (Transfer. Düsseldorfer Materialien zur Literaturübersetzung 4).
  • "Übersetzerausbildung – Übersetzerwissen: Facetten einer 'Einführung in den Studiengang Literaturüberset­zen'", in: Friedl / Glaap / Müller (eds.), Literaturübersetzen: Englisch. Entwürfe, Erkenntnisse, Erfahrungen, Tübingen: Narr 1992 (Trans­fer. Düsseldorfer Materialien zur Literaturübersetzung 4), 159 – 199.
  • "Transferring Culture in Translations – Modern and Postmodern Options", TTR – Traduction, Terminologie, Rédaction. Études sur le texte et ses transformations VIII, 1, 1995, 65 – 83.
  • "Optional and Obligatory Alternatives in Teaching Literary Translation Within the Hermeneutic Contexts of Literary Practice”, in: Albrecht Neubert / Gregory M. Shreve / Klaus Gommlich (eds.), Basic Issues in Translation Studies. Proceedings of the Fifth International Conference on Translation Studies, Leipzig 1991, Kent 1996, 369 – 381 (Kent Forum on Translation Studies II).
  • "Translating the Canadian Short Story into German", in: Luise von Flotow / Reingard M. Nischik (eds.), Charting the Institutions and Influences of Cultural Transfer: Canadian Writing in German Translation, 1967 – 2000, Ottawa: Ottawa Univ. Press 2007, 53-78

4. Constructionism and Cognitivism in Cultural, Literary and Translation Theories

  • "Initiations into a Canadian Identity? Contexts of Canadian 'Stories of Initiation'", anglistik & englischunterricht, 33, 1987, 67 – 86.
  • "Facts and Fictions in Cultural Studies. The Cohesive Paradoxical Agency of Value and Meaning", Journal for the Study of British Cultures II, 1, 1995, 43 – 59.
  • "'The Enactment or Bringing Forth of Meaning from a Background of Understanding' – Constructivism, Anthropology, and (Non?)Fictional Literature", in: Jürgen Schläger (ed.), The Anthropological Turn in Literary Studies, Tübingen 1996, 65 – 79 (REAL - Yearbook of Research in English and American Literature 12).
  • (with Barbara Korte and Josef Schmied), Einführung in die Anglistik, Stuttgart / Weimar: Metzler 1997.
  • "Kontext", in: Ansgar Nünning (ed.), Metzler Lexikon Literatur- und Kulturtheorie: Ansätze – Personen – Grundbegriffe, Stuttgart / Weimar: Metzler 1998, 282 - 283 (in the second revised and enlarged edition 2001, 334; in the third updated edition 2004, 347-348)
  • "Pragmatik", in: Ansgar Nünning (ed.), Metzler Lexikon Literatur- und Kulturtheorie: Ansätze – Personen – Grundbegriffe, Stuttgart / Weimar: Metzler 1998, 443-445 (in the second revised and enlarged edition 2001, 527 – 529; in the third updated edition 2004, 548-551)
  • "Reality and Imagination in Representations of British Families. Or: What Do Representations Represent?”, in: Manfred Beyer (ed.), Zum Begriff der Imagination in Dichtung und Dichtungstheorie. Festschrift für Rainer Lengeler zum 65. Geburtstag, Trier: Wiss. Verlag Trier 1998, 222 – 245.
  • (Ed., with Barbara Korte), Unity in Diversity Revisited? British Literature and Culture in the 1990s, Tübingen: Narr 1998.
  • (with Barbara Korte) "Unity in Diversity Revisited: Complex Paradoxes Beyond Post-/Modernism”, in: Korte / Müller (eds.), Unity in Diversity Revisited? British Literature and Culture in the 1990s, Tübingen: Narr 1998, 9 – 33.
  • "'Governors of Necessity' – 'Servants of Fortune': Bilder der Herrschaft und Tyrannei in Shakespeares Romanzen", in: Uwe Baumann (ed.), Basileus und Tyrann: Herr­scher­bilder und Bilder von Herrschaft in der Englischen Renaissance, Frankfurt: Lang 1999, 389 – 417 (Düsseldorfer Beiträge aus Anglistik und Amerikanistik).
  • "Modern Dickens? Postmodern Ackroyd? A Comparison of Little Dorrit and The Great Fire of London", in: Walter Göbel / Stephan Kohl / Hubert Zapf (eds.), Modernisierung und Literatur. Festschrift für Hans Ulrich Seeber zum 60. Geburtstag, Tübingen: Narr 2000, 291 – 311.
  • Wertstrukturen und Wertewandel im englischen Drama der Gegenwart, Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier 2000 (Contem­porary Drama in English 5).
  • "Re-Constructions of Reality in Margaret Atwood's Literature: A Constructionist Approach", in: Reingard M. Nischik (ed.), Margaret Atwood: Works and Impact, Rochester, New York: Camden House 2000, 229 – 258
  • "British Theatre in the 1980s and 1990s: Forms of Hope and Despair, Violence and Love", in: Bernhard Reitz / Heiko Stahl (eds.), What Revels are in Hand? Assessments of Contemporary Drama in English in Honour of Wolfgang Lippke, Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier 2001, 81 – 107
  • "Constructionism"; in: John C. Hawley (ed.), Encyclopedia of Postcolonial Studies, Westport, Connecticut & London: Greenwood 2001, 114 – 115
  • "Metamorphoses or Re-Constructions of Colonial Missions in Postcolonial Literature: Reflections from a Constructionist Point of View”, in: Gerhard Stilz (ed.), Colonies, Missions, Cultures in the English-Speaking World: General and Comparative Studies, Tübingen: Stauffenburg 2001, 407 – 420
  • "Political Plays in England in the 1990s", in: Bernhard Reitz / Mark Berninger (eds.), British Drama of the 1990s, Heidelberg: Winter 2002, 15 – 36 (anglistik & englischunterricht 64)
  • "Utopische und dystopische Elemente in der englischsprachigen Literatur der Karibik: Hybridität, Imagination und kreative Konstruktionen konkreter Lebenswelten", in: Ralph Pordzik / Hans Ulrich Seeber (eds.), Utopie und Dystopie in den neuen englischen Literaturen, Heidelberg: Winter 2002, 233 – 259
  • (with Barbara Korte and Josef Schmied), Einführung in die Anglistik, Stutt­gart / Weimar: Metzler 2004 (second enlarged edition)
  • "'Cultural Studies' in England und den USA: Lebenswelten, 'Popular Cultures', Medien", in: Andreas Gipper / Susanne Klengel (eds.), Kultur, Übersetzung,, Lebenswelten. Beiträge zu aktuellen Paradigmen der Kulturwissenschaften, Würzburg: Königshausen & Neumann 2008, 87-120.
  • "Fakt und Fiktion im historischen Kriminalroman: Die Nell-Bray-Romane von Gillian Linscott und die Fernsehserie 'Inspector Jericho'", in: Barbara Korte / Sylvia Paletschek (Hrsg.), Geschichte und Kriminalroman. Beiträge aus den Kulturwissenschaften, Köln: Böhlau 2009, 77-93.

  • "Inszenierte Welten bei Patrick McCabe und Neil Jordan: Medien, Metaphern und mentale Schemata", in: Thomas Koebner / Fabienne Liptay (eds.), Neil Jordan, München: edition text + kritik 2009 (Film-Konzepte 16), 28-39.

  • "Realist Plays by the Angry Young Men and Kitchen-Sink Drama: John Osborne's Look Back in Anger and Arnold Wesker's Chips with Everything", in: Sibylle Baumbach / Birgit Neumann / Ansgar Nünning (eds.), A History of British Drama. Genres – Developments – Model Interpretations, Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier 2011, 267-284.

  • "Narration und Kognition britischer Geschichte transmedial. Medienkonvergenz im britischen Fernsehen", in: Karl N. Renner / Dagmar von Hoff / Matthias Krings (eds.), Medien. Erzählen. Gesellschaft. Transmediales Erzählen im Zeitalter der Medienkonvergenz, Berlin: de Gruyter 2013, 301-340 (Medienkonvergenz vol. 2).
  • "Stories Told about British Cultures and Languages in Current TV Documentaries: The Noughties, Kidults, Chavs, MCs, and the Breaking Up of Britain", in: Melanie Arnold / Silvia Hansen-Schirra / Michael Poerner (eds.), Streifzüge durch die Welt der Sprachen und Kulturen, Frankfurt: Lang 2013, 231-258.
  • (Ed.), Scotland 2014 and Beyond – Coming of Age and Loss of Innocence?, Frankfurt: Lang 2015 (Scottish Studies International 39).
  • "The Articles in this Book: Topics, Perspectives, Disciplines", in: Müller (ed.), Scotland 2014 and Beyond – Coming of Age and Loss of Innocence?, Frankfurt: Lang 2015, 1-9.
  • "Scotland 2014 and Beyond – Key Contexts of Innocence and Maturity: Scotland, the UK, the EU, the Global & Digital Worlds", in: Müller (ed.), Scotland 2014 and Beyond – Coming of Age and Loss of Innocence?, Frankfurt: Lang 2015, 11-42.
  • "Scottish Media: The Evolution of Public and Digital Power", Scottish Studies Newsletter 46, March 2016, 14-41 (available at http://www.fb06.uni-mainz.de/anglistik/Dateien/SSN_46.pdf or at http://ow.ly/d/4vp2)
  • "The Scottish Referendum Stories in Austrian, German and Swiss Media", in: Neil Blain / David Hutchison with Gerry Hassan (eds.), Scotland's Referendum and the Media. National and International Perspectives, Edinburgh: Edinburgh University Press 2016, 182-194.
  • "(Scottish) History in Scottish Novels: Theory, Practice, Agency", in: Müller / Ilka Schwittlinsky / Ron Walker (eds), Inspiring Views from "a' the airts" on Scottish Literatures, Art & Cinema. The First World Congress of Scottish Literatures in Glasgow 2014, Frankfurt: Lang 2017 (Scottish Studies International 41), 345-384.

    5. Culture, Literature, Epistemology, and Hermeneutics

    • Epiphanie. Begriff und Gestaltungsprinzip im Frühwerk von James Joyce, Frankfurt: Lang 1984 (Literaturwissenschaft, Theorie und Geschichte, Vol. 5).
    • (Ed.), Kultur, Politik und Werturteil im englischen Drama seit 1980, vols. 3 and 4 of Englisch-Amerikanische Studien 1986.
    • "Culture, Politics and Values in English Plays of the 1980's: Questions of Definition, Interpretation, and (Self?)Knowledge", Englisch-Amerikanische Studien 1986, 370 – 387.
    • "Howard Brentons The Genius im Englischunterricht: Didaktische Vermittlung zwischen den beiden Kulturen", Englisch-Amerikanische Studien 1986, 505 – 518.
    • "Geschichte und Selbsterkenntnis in Bonds Summer und Taylors Good", forum modernes theater, 2/1, 1987, 34 – 54.
    • "Initiations into a Canadian Identity? Contexts of Canadian 'Stories of Initiation'", anglistik & englischunterricht, 33, 1987, 67 – 86.
    • "A 'Serious' City Comedy: Fe-/Male History and Value-Judgments in Caryl Churchill's Serious Money", Modern Drama 1990, 347 – 362.
    • "Brian Clark's Existential Humanism: The Contingency of Prometheus in Modern Times", in: Albert-Reiner Glaap (ed.), Curtain Up – Curtain Call for Brian Clark, Kleve: Boss 1992, 13 – 25.
    • "Cultural Studies and Literature in Foreign Language Classes: A Natural or an Artificial Symbiosis?", in: Gerhard Bergmann (ed.), U.S.A. Studies. Beiträge zur Landeskunde, Halle: Universität Halle 1992, 82 – 94.
    • Die Entwicklung der kanadischen Short Story zwischen Historie und Mythos: Vom ideologischen Realismus zum magischen 'Super-Realism'", in: K. P. Müller (ed.), Contemporary Canadian Short Stories, Stuttgart: Reclam 1990, 3 – 21.
    • "Ein Lebenswerk über die Paradoxie menschlicher Geschichte(n): Samuel Beckett's Drama", in: K. P. Müller (ed.), Englisches Theater der Gegenwart. Geschichte(n) und Strukturen, Tübingen: Narr 1993, 479 – 520.
    • "More Than 'Just Play': The Creation of 'Fabulous History' in Beckett's Plays", in: Marius Buning / Lois Oppenheim (eds.), Beckett in the 1990s. Selected papers from the Second International Beckett Symposium, held in The Hague, 8 – 12 April, 1992, Amsterdam / Atlanta, Georgia: Rodopi 1993, 255 – 267.
    • "Das Persönliche ist das Politische: Lebenswelt und Politik in Harold Pinters Dramen von The Hothouse bis Moonlight", anglistik & englischunterricht 57, 1995, 131 – 156.
    • "Facts and Fictions in Cultural Studies. The Cohesive Paradoxical Agency of Value and Meaning", Journal for the Study of British Cultures II, 1, 1995, 43 – 59.
    • "Optional and Obligatory Alternatives in Teaching Literary Translation Within the Hermeneutic Contexts of Literary Practice”, in: Albrecht Neubert / Gregory M. Shreve / Klaus Gommlich (eds.), Basic Issues in Translation Studies. Proceedings of the Fifth International Conference on Translation Studies, Leipzig 1991, Kent 1996, 369 – 381 (Kent Forum on Translation Studies II).
    • "'The Enactment or Bringing Forth of Meaning from a Back­ground of Understanding' – Constructivism, Anthropology, and (Non?)Fictional Literature", in: Jürgen Schläger (ed.), The Anthropological Turn in Literary Studies, Tübingen 1996, 65 – 79 (REAL - Yearbook of Research in English and American
      Literature
      12).
    • "Cultural Transformations of Subversive Jacobean Drama: Contemporary Sub-Versions of Tragedy, Comedy, and Tragicomedy", in: Nicole Boireau (ed.), Drama on Drama. Dimensions of Theatricality on the Contemporary British Stage, London: Macmillan 1997, 30 – 58.
    • (with Barbara Korte and Josef Schmied), Einführung in die Anglistik, Stutt­gart / Weimar: Metzler 1997, second revised and enlarged edition 2004.
    • "Dramentheorien", in: Ansgar Nünning (ed.), Metzler Lexikon Literatur- und Kulturtheorie: Ansätze – Personen – Grund­begriffe, Stuttgart / Weimar: Metzler 1998, 99 - 104 (in the second revised and enlarged edition 2001, 120 – 125; in the third updated edition 2004, 122-127)
    • "Kontext", "Pragmatik", in: Ansgar Nünning (ed.), Metzler Lexikon Literatur- und Kulturtheorie: Ansätze – Personen – Grundbegriffe, Stuttgart / Weimar: Metzler 1998, 282 – 283, 443 – 445 [in the second edition of 2001 on pages 334, 527 – 529].
    • "Moderne", in: Ansgar Nünning (ed.), Metzler Lexikon Literatur- und Kulturtheorie: Ansätze – Personen – Grundbegriffe, Stuttgart / Weimar: Metzler 1998, 378 - 381 (in the second revised and enlarged edition 2001, 448 – 450; in the third updated edition 2004, 467-469)
    • "Pragmatik", in: Ansgar Nünning (ed.), Metzler Lexikon Literatur- und Kulturtheorie: Ansätze – Personen – Grundbegriffe, Stuttgart / Weimar: Metzler 1998, 443-445 (in the second revised and enlarged edition 2001, 527 – 529; in the third updated edition 2004, 548-551)
    • "Theatersemiotik", in: Ansgar Nünning (ed.), Metzler Lexikon Literatur- und Kulturtheorie: Ansätze – Personen – Grundbegriffe, Stuttgart / Weimar: Metzler 1998, 531 – 532 (in the second revised and enlarged edition 2001, 632 – 633; in the third updated edition 2004, 657-658)
    • "Reality and Imagination in Representations of British Families. Or: What Do Representations Represent?”, in: Manfred Beyer (ed.), Zum Begriff der Imagination in Dichtung und Dichtungstheorie. Festschrift für Rainer Lengeler zum 65. Geburtstag, Trier: Wiss. Verlag Trier 1998, 222 – 245.
    • (Ed., with Barbara Korte), Unity in Diversity Revisited? British Literature and Culture in the 1990s, Tübingen: Narr 1998.
    • (with Barbara Korte) "Unity in Diversity Revisited: Complex Paradoxes Beyond Post-/Modernism”, in: Korte / Müller (eds.), Unity in Diversity Revisited? British Literature and Culture in the 1990s, Tübingen: Narr 1998, 9 – 33.
    • "'Governors of Necessity' – 'Servants of Fortune': Bilder der Herrschaft und Tyrannei in Shakespeares Romanzen", in: Uwe Baumann (ed.), Basileus und Tyrann: Herrscherbilder und Bilder von Herrschaft in der Englischen Renaissance, Frankfurt: Lang 1999, 389 – 417 (Düsseldorfer Beiträge aus Anglistik und Amerikanistik).
    • "Modern Dickens? Postmodern Ackroyd? A Comparison of Little Dorrit and The Great Fire of London", in: Walter Göbel / Stephan Kohl / Hubert Zapf (eds.), Moderni­sie­rung und Literatur. Festschrift für Hans Ulrich Seeber zum 60. Geburtstag, Tübingen: Narr 2000, 291 – 311.
    • "Re-Constructions of Reality in Margaret Atwood's Literature: A Constructionist Approach", in: Reingard M. Nischik (ed.), Margaret Atwood: Works and Impact, Rochester, New York: Camden House 2000, 229 – 258.
    • "Victorian Values and Cultural Contexts in Francis Turner Palgrave's The Golden Treasury", in: Barbara Korte / Ralf Schneider / Stefanie Lethbridge (eds.), Anthologies of British Poetry: Critical Perspectives from Literary and Cultural Studies, Amsterdam: Rodopi 2000 125 – 146.
    • Wertstrukturen und Wertewandel im englischen Drama der Gegenwart, Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier 2000 (Contemporary Drama in English 5).
    • "British Theatre in the 1980s and 1990s: Forms of Hope and Despair, Violence and Love", in: Bernhard Reitz / Heiko Stahl (eds.), What Revels are in Hand? Assessments of Contemporary Drama in English in Honour of Wolfgang Lippke, Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier 2001, 81 – 107.
    • "Canadian Literature, English Language"; in: John C. Hawley (ed.), Encyclopedia of Postcolonial Studies, Westport, Connecticut & London: Greenwood 2001, 76 – 81.
    • "Constructionism"; in: John C. Hawley (ed.), Encyclopedia of Postcolonial Studies, Westport, Connecticut & London: Greenwood 2001, 114 – 115
    • "Cultural Studies"; in: John C. Hawley (ed.), Encyclopedia of Postcolonial Studies, Westport, Connecticut & London: Greenwood 2001, 123 – 130
    • "Modernity", in: John C. Hawley (ed.), Encyclopedia of Postcolonial Studies, Westport, Connecticut & London: Greenwood 2001, 301 – 303
    • "Metamorphoses or Re-Constructions of Colonial Missions in Post­colonial Literature: Reflections from a Constructionist Point of View”, in: Gerhard Stilz (ed.), Colonies, Missions, Cultures in the English-Speaking World: General and Comparative Studies, Tübingen: Stauffenburg 2001, 407 – 420
    • "David Hare", "David Hume", "Patrick McCabe", "Harold Pinter", in: Eberhard Kreutzer / Ansgar Nünning (eds.), Metzler Lexikon Englischsprachiger Autorinnen und Autoren, Stutt­gart / Weimar: Metzler 2002, 261 – 261, 287 – 288, 390 – 391, 457 – 459.
    • "Political Plays in England in the 1990s", in: Bernhard Reitz / Mark Berninger (eds.), British Drama of the 1990s, Heidelberg: Winter 2002, 15 – 36 (anglistik & englischunterricht 64).
    • "Utopische und dystopische Elemente in der englischsprachigen Literatur der Karibik: Hybridität, Imagination und kreative Konstruktionen konkreter Lebenswelten", in: Ralph Pordzik / Hans Ulrich Seeber (eds.), Utopie und Dystopie in den neuen englischen Literaturen, Heidelberg: Winter 2002, 233 – 259
    • (with Barbara Korte and Josef Schmied), Einführung in die Anglistik, Stuttgart / Weimar: Metzler 2004 (second enlarged edition)
    • "Translating the Canadian Short Story into German", in: Luise von Flotow / Reingard M. Nischik (eds.), Charting the Institutions and Influences of Cultural Transfer: Canadian Writing in German Translation, 1967 – 2000, Ottawa: Ottawa Univ. Press 2007, 53-78.
    • "'Cultural Studies' in England und den USA: Lebenswelten, 'Popular Cultures', Medien", in: Andreas Gipper / Susanne Klengel (eds.), Kultur, Übersetzung,, Lebenswelten. Beiträge zu aktuellen Paradigmen der Kulturwissenschaften, Würzburg: Königshausen & Neumann 2008, 87-120.

    • Fakt und Fiktion im historischen Kriminalroman: Die Nell-Bray-Romane von Gillian Linscott und die Fernsehserie 'Inspector Jericho'", in: Barbara Korte / Sylvia Paletschek (Hrsg.), Geschichte und Kriminalroman. Beiträge aus den Kulturwissenschaften, Köln: Böhlau 2009, 77-93.
    • "Inszenierte Welten bei Patrick McCabe und Neil Jordan: Medien, Metaphern und mentale Schemata", in: Thomas Koebner / Fabienne Liptay (eds.), Neil Jordan, München: edition text + kritik 2009 (Film-Konzepte 16), 28-39.
    • "Realist Plays by the Angry Young Men and Kitchen-Sink Drama: John Osborne's Look Back in Anger and Arnold Wesker's Chips with Everything", in: Sibylle Baumbach / Birgit Neumann / Ansgar Nünning (eds.), A History of British Drama. Genres – Developments – Model Interpretations, Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier 2011, 267-284.
    • "Narration und Kognition britischer Geschichte transmedial. Medienkonvergenz im britischen Fernsehen", in: Karl N. Renner / Dagmar von Hoff / Matthias Krings (eds.), Medien. Erzählen. Gesellschaft. Transmediales Erzählen im Zeitalter der Medienkonvergenz, Berlin: de Gruyter 2013, 301-340 (Medienkonvergenz vol. 2).
    • "Stories Told about British Cultures and Languages in Current TV Documentaries: The Noughties, Kidults, Chavs, MCs, and the Breaking Up of Britain", in: Melanie Arnold / Silvia Hansen-Schirra / Michael Poerner (eds.), Streifzüge durch die Welt der Sprachen und Kulturen, Frankfurt: Lang 2013, 231-258.
    • (Ed.), Scotland 2014 and Beyond – Coming of Age and Loss of Innocence?, Frankfurt: Lang 2015 (Scottish Studies International 39).
    • "The Articles in this Book: Topics, Perspectives, Disciplines", in: Müller (ed.), Scotland 2014 and Beyond – Coming of Age and Loss of Innocence?, Frankfurt: Lang 2015, 1-9.
    • "Scotland 2014 and Beyond – Key Contexts of Innocence and Maturity: Scotland, the UK, the EU, the Global & Digital Worlds", in: Müller (ed.), Scotland 2014 and Beyond – Coming of Age and Loss of Innocence?, Frankfurt: Lang 2015, 11-42.
    • "Scottish Media: The Evolution of Public and Digital Power", Scottish Studies Newsletter 46, March 2016, 14-41 (available at http:// http://www.fb06.uni-mainz.de/anglistik/Dateien/SSN_46.pdf or at http://ow.ly/d/4vp2)
    • "The Scottish Referendum Stories in Austrian, German and Swiss Media", in: Neil Blain / David Hutchison with Gerry Hassan (eds.), Scotland's Referendum and the Media. National and International Perspectives, Edinburgh: Edinburgh University Press 2016, 182-194.
    • "(Scottish) History in Scottish Novels: Theory, Practice, Agency", in: Müller / Ilka Schwittlinsky / Ron Walker (eds), Inspiring Views from "a' the airts" on Scottish Literatures, Art & Cinema. The First World Congress of Scottish Literatures in Glasgow 2014, Frankfurt: Lang 2017 (Scottish Studies International 41), 345-384.

       

      6. William Shakespeare: The Cultural Contexts in His Works and in Their Translations
      • "'Governors of Necessity' – 'Servants of Fortune': Bilder der Herrschaft und Tyrannei in Shake­speares Romanzen", in: Uwe Baumann (ed.), Basileus und Tyrann: Herrscherbilder und Bilder von Herrschaft in der Englischen Renaissance, Frankfurt: Lang 1999, 389 - 417 (Düsseldorfer Beiträge aus Anglistik und Amerikanistik).
      • Peter Ackroyd, Shakespeare. The Biography, London: Chatto & Windus 2005. Stephen Greenblatt, Will in the World. How Shakespeare Became Shakespeare, New York: Norton 2005. James Shapiro, 1599. A Year in the Life of William Shakespeare, London: Faber & Faber 2005, in: ZAA. Zeitschrift für Anglistik und Amerikanistik 2008, 77-81.

      7. Drama

      • (Ed.), Kultur, Politik und Werturteil im englischen Drama seit 1980, vols. 3 and 4 of Englisch-Amerikanische Studien 1986.
      • "Culture, Politics and Values in English Plays of the 1980's: Questions of Definition, Interpretation, and (Self?)Knowledge", Englisch-Amerikanische Studien 1986, 370 – 387.
      • "Howard Brentons The Genius im Englischunterricht: Didaktische Vermittlung zwi­schen den beiden Kulturen", Englisch-Amerikanische Studien 1986, 505 – 518.
      • "Geschichte und Selbsterkenntnis in Bonds Summer und Taylors Good", forum modernes theater, 2/1, 1987, 34 – 54.
      • Howard Brenton, The Genius, ed. Klaus Peter Müller, Frankfurt: Hirschgraben 1988.
      • "Inszenierungen von Alan Ayckbourn und David Hare in Deutschland: Theater zwischen Komik und Ernst", forum modernes theater, 4/2, 1989, 154 – 168.
      • "A 'Serious' City Comedy: Fe-/Male History and Value-Judgments in Caryl Churchill's Serious Money", Modern Drama 1990, 347 – 362.
      • "Robertson Davies: Geschichte und Mythos", in: Albert-Reiner Glaap (ed.), Das moderne englisch-kanadische Drama, Düsseldorf: Schwann 1992, 115 – 134. English Version: "Robertson Davies: The Concept of History and Myth", in: Albert-Reiner Glaap (ed.), On-Stage and Off-Stage: English Canadian Drama in Discourse, St. John's: Breakwater 1996, 118 – 137.
      • "Brian Clark's Existential Humanism: The Contingency of Prometheus in Modern Times", in: Albert-Reiner Glaap (ed.), Curtain Up – Curtain Call for Brian Clark, Kleve: Boss 1992, 13 – 25.
      • (Ed.), Englisches Theater der Gegenwart. Geschichte(n) und Strukturen, Tübingen: Narr 1993.
      • "Ein Lebenswerk über die Paradoxie menschlicher Geschichte(n): Samuel Beckett's Drama", in: K. P. Müller (ed.), Englisches Theater der Gegenwart. Geschichte(n) und Strukturen, Tübingen: Narr 1993, 479 – 520.
      • "More Than 'Just Play': The Creation of 'Fabulous History' in Beckett's Plays", in: Marius Buning / Lois Oppenheim (eds.), Beckett in the 1990s. Selected papers from the Second International Beckett Symposium, held in The Hague, 8 – 12 April, 1992, Amsterdam / Atlanta, Georgia: Rodopi 1993, 255 – 267.
      • "Theater als Sinnsuche und Geschichtsschreibung: Signifikante Entwicklungen im englischen Theater der Gegenwart", in: K. P. Müller (ed.), Englisches Theater der Gegenwart. Geschichte(n) und Strukturen, Tübingen: Narr 1993, 3 – 58.
      • "Das Persönliche ist das Politische: Lebenswelt und Politik in Harold Pinters Dramen von The Hothouse bis Moonlight", anglistik & englischunterricht 57, 1995, 131 – 156.
      • "Recasting the World on Stage: The Freedom of Creating New Centres and Meanings in Contemporary Theatre", in: Bernard Reitz (ed.), Centres and Margins, Trier: Wissenschaftlicher Verlag 1995, 9 - 29 (Contemporary Drama in English 2).
      • "Robertson Davies: Geschichte und Mythos", in: Albert-Reiner Glaap (ed.), Das moderne englisch-kanadische Drama, Düsseldorf: Schwann 1992, 115 – 134. English Version: "Robertson Davies: The Concept of History and Myth", in: Albert-Reiner Glaap (ed.), On-Stage and Off-Stage: English Canadian Drama in Discourse, St. John's: Breakwater 1996, 118 – 137.
      • "Cultural Transformations of Subversive Jacobean Drama: Contemporary Sub-Versions of Tragedy, Comedy, and Tragi­comedy", in: Nicole Boireau (ed.), Drama on Drama. Dimensions of Theatricality on the Contemporary British Stage, London: Macmillan 1997, 30 – 58.
      • "Dialogic and Monologic Contexts in Arnold Wesker's Monologues and Monodramas”, in: Reade W. Dornan (ed.), Arnold Wesker. A Casebook, New York / London: Garland 1998, 179 – 193 (Casebooks on Modern Dramatists Series).
      • "Dramentheorien", in: Ansgar Nünning (ed.), Metzler Lexikon Literatur- und Kulturtheorie: Ansätze – Personen – Grundbegriffe, Stuttgart / Weimar: Metzler 1998, 99 -104 (in the second revised and enlarged edition 2001, 120 – 125; in the third updated edition 2004, 122-127)
      • "Theatersemiotik", in: Ansgar Nünning (ed.), Metzler Lexikon Literatur- und Kulturtheorie: Ansätze – Personen – Grund­begriffe, Stuttgart / Weimar: Metzler 1998, 531 – 532 (in the second revised and enlarged edition 2001, 632 – 633; in the third updated edition 2004, 657-658)
      • Wertstrukturen und Wertewandel im englischen Drama der Gegenwart, Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier 2000 (Contemporary Drama in English 5).
      • "British Theatre in the 1980s and 1990s: Forms of Hope and Despair, Violence and Love", in: Bernhard Reitz / Heiko Stahl (eds.), What Revels are in Hand? Assessments of Contemporary Drama in English in Honour of Wolfgang Lippke, Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier 2001, 81 – 107.
      • "Political Plays in England in the 1990s", in: Bernhard Reitz / Mark Berninger (eds.), British Drama of the 1990s, Heidelberg: Winter 2002, 15 – 36 (anglistik & englischunterricht 64).
      • "Utopische und dystopische Elemente in der englischsprachigen Literatur der Karibik: Hybridität, Imagination und kreative Konstruktionen konkreter Lebenswelten", in: Ralph Pordzik / Hans Ulrich Seeber (eds.), Utopie und Dystopie in den neuen englischen Literaturen, Heidelberg: Winter 2002, 233 – 259
      • "'Reaching for the Ska': The Hybrid Reconstruction of Black British History in the Musical The Big Life", in: Sigrid Rieuwerts (ed.), History and Drama. Essays in Honour of Bernhard Reitz, Trier: Wissenschaftlicher Verlag 2006, 210-228
      • Kathleen Starck, "I Believe in the Power of Theatre". British Women's Drama of the 1980s and 1990s, Trier: WVT 2005 (CDE Studies 12), in: Archiv für das Studium der neueren Sprachen und Literaturen 2007, 199-201.
      • "Realist Plays by the Angry Young Men and Kitchen-Sink Drama: John Osborne's Look Back in Anger and Arnold Wesker's Chips with Everything", in: Sibylle Baumbach / Birgit Neumann / Ansgar Nünning (eds.), A History of British Drama. Genres – Developments – Model Interpretations, Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier 2011, 267-284.
      • "John Osborne, Look Back in Anger (1956)", in: Bernhard Reitz (ed.), Das englische Drama und Theater von den Anfängen bis zur Postmoderne, Trier: Wissenschaftlicher Verlag 2016, 326-330.
      • "Louise Page, Golden Girls (1984)", in: Bernhard Reitz (ed.), Das englische Drama und Theater von den Anfängen bis zur Postmoderne, Trier: Wissenschaftlicher Verlag 2016, 392-396.
      •  

      8. Modernity in Literatures und Cultures

      • Epiphanie. Begriff und Gestaltungsprinzip im Frühwerk von James Joyce, Frankfurt: Lang 1984 (Literaturwissenschaft, Theorie und Geschichte, Vol. 5).
      • "Initiations into a Canadian Identity? Contexts of Canadian 'Stories of Initiation'", anglistik & englischunterricht, 33, 1987, 67 – 86.
      • "A 'Serious' City Comedy: Fe-/Male History and Value-Judgments in Caryl Churchill's Serious Money", Modern Drama 1990, 347 – 362.
      • "Die Entwicklung der kanadischen Short Story zwischen Historie und Mythos: Vom ideologischen Realismus zum magischen 'Super-Realism'", in: K. P. Müller (ed.), Contemporary Canadian Short Stories, Stuttgart: Reclam 1990, 3 – 21.
      • "Brian Clark's Existential Humanism: The Contingency of Prometheus in Modern Times", in: Albert-Reiner Glaap (ed.), Curtain Up – Curtain Call for Brian Clark, Kleve: Boss 1992, 13 – 25.
      • "Robertson Davies: Geschichte und Mythos", in: Albert-Reiner Glaap (ed.), Das moderne englisch-kanadische Drama, Düsseldorf: Schwann 1992, 115 – 134. English Version: "Robertson Davies: The Concept of History and Myth", in: Albert-Reiner Glaap (ed.), On-Stage and Off-Stage: English Canadian Drama in Discourse, St. John's: Breakwater 1996, 118 – 137.
      • "Ein Lebenswerk über die Paradoxie menschlicher Ge­schichte(n): Samuel Beckett's Drama", in: K. P. Müller (ed.), Englisches Theater der Gegenwart. Geschichte(n) und Strukturen, Tübingen: Narr 1993, 479 – 520.
      • (Ed.), Englisches Theater der Gegenwart. Geschichte(n) und Strukturen, Tübingen: Narr 1993.
      • "More Than 'Just Play': The Creation of 'Fabulous History' in Beckett's Plays", in: Marius Buning / Lois Oppenheim (eds.), Beckett in the 1990s. Selected papers from the Second International Beckett Symposium, held in The Hague, 8 – 12 April, 1992, Amsterdam / Atlanta, Georgia: Rodopi 1993, 255 – 267.
      • "Theater als Sinnsuche und Geschichtsschreibung: Signifikante Entwicklungen im englischen Theater der Gegenwart", in: K. P. Müller (ed.), Englisches Theater der Gegenwart. Geschichte(n) und Struk­turen, Tübingen: Narr 1993, 3 – 58.
      • "Das Persönliche ist das Politische: Lebenswelt und Politik in Harold Pinters Dramen von The Hothouse bis Moonlight", anglistik & englischunterricht 57, 1995, 131–156.
      • "Recasting the World on Stage: The Freedom of Creating New Centres and Meanings in Contemporary Theatre", in: Bernard Reitz (ed.), Centres and Margins, Trier: Wissenschaftlicher Verlag 1995, 9 - 29 (Contem­porary Drama in English 2).
      • "Transferring Culture in Translations - Modern and Post­modern Options", TTR – Traduction, Terminologie, Rédac­tion. Études sur le texte et ses transformations VIII, 1, 1995, 65 – 83.
      • "Robertson Davies: Geschichte und Mythos", in: Albert-Reiner Glaap (ed.), Das moderne englisch-kanadische Drama, Düsseldorf: Schwann 1992, 115 – 134. English Version: "Robertson Davies: The Concept of History and Myth", in: Albert-Reiner Glaap (ed.), On-Stage and Off-Stage: English Canadian Drama in Discourse, St. John's: Breakwater 1996, 118 – 137.
      • "Optional and Obligatory Alternatives in Teaching Literary Translation Within the Herme­neutic Contexts of Literary Practice”, in: Albrecht Neubert / Gregory M. Shreve / Klaus Gommlich (eds.), Basic Issues in Translation Studies. Proceedings of the Fifth International Conference on Translation Studies, Leipzig 1991, Kent 1996, 369 – 381 (Kent Forum on Translation Studies II).
      • "'The Enactment or Bringing Forth of Meaning from a Background of Understanding' – Con­structivism, Anthro­pology, and (Non?)Fictional Literature", in: Jürgen Schläger (ed.), The Anthropological Turn in Literary Studies, Tübingen 1996, 65 – 79 (REAL - Yearbook of Re­search in English and American
        Literature
        12).
      • "Cultural Transformations of Subversive Jacobean Drama: Contemporary Sub-Versions of Tragedy, Comedy, and Tragicomedy", in: Nicole Boireau (ed.), Drama on Drama. Dimensions of Theatricality on the Contemporary British Stage, London: Macmillan 1997, 30 – 58
      • "Dialogic and Monologic Contexts in Arnold Wesker's Monologues and Monodramas”, in: Reade W. Dornan (ed.), Arnold Wesker. A Casebook, New York / Lon­don: Garland 1998, 179 – 193 (Casebooks on Modern Dramatists Series).
      • "Kontext", in: Ansgar Nünning (ed.), Metzler Lexikon Literatur- und Kulturtheorie: Ansätze – Personen – Grundbegriffe, Stuttgart / Weimar: Metzler 1998, 282 - 283 (in the second revised and enlarged edition 2001, 334; in the third updated edition 2004, 347-348)
      • "Moderne", in: Ansgar Nünning (ed.), Metzler Lexikon Literatur- und Kulturtheorie: Ansätze – Personen – Grundbegriffe, Stuttgart / Weimar: Metzler 1998, 378 - 381 (in the second revised and enlarged edition 2001, 448 – 450; in the third updated edition 2004, 467-469)
      • (Ed., with Barbara Korte), Unity in Diversity Revisited? British Literature and Culture in the 1990s, Tübingen: Narr 1998.
      • (with Barbara Korte) "Unity in Diversity Revisited: Complex Paradoxes Beyond Post-/Modernism”, in: Korte / Müller (eds.), Unity in Diversity Revisited? British Literature and Culture in the 1990s, Tübingen: Narr 1998, 9 – 33.
      • "Modern Dickens? Postmodern Ackroyd? A Comparison of Little Dorrit and The Great Fire of London", in: Walter Göbel / Stephan Kohl / Hubert Zapf (eds.), Moderni­sie­rung und Literatur. Festschrift für Hans Ulrich Seeber zum 60. Geburtstag, Tübingen: Narr 2000, 291 – 311.
      • "Victorian Values and Cultural Contexts in Francis Turner Palgrave's The Golden Treasury", in: Barbara Korte / Ralf Schneider / Stefanie Lethbridge (eds.), Antho­logies of British Poetry: Critical Perspectives from Literary and Cultural Studies, Amsterdam: Rodopi 2000, 125–146
      • Wertstrukturen und Wertewandel im englischen Drama der Gegenwart, Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier 2000 (Contemporary Drama in English 5).
      • "Re-Constructions of Reality in Margaret Atwood's Literature: A Constructionist Approach", in: Reingard M. Nischik (ed.), Margaret Atwood: Works and Impact, Rochester, New York: Camden House 2000, 229 – 258
      • "British Theatre in the 1980s and 1990s: Forms of Hope and Despair, Violence and Love", in: Bernhard Reitz / Heiko Stahl (eds.), What Revels are in Hand? Assessments of Contemporary Drama in English in Honour of Wolfgang Lippke, Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier 2001, 81 – 107.
      • "Modernity", in: John C. Hawley (ed.), Encyclopedia of Postcolonial Studies, Westport, Connecticut & London: Greenwood 2001, 301 – 303
      • "David Hare", "David Hume", "Patrick McCabe", "Harold Pinter", in: Eberhard Kreutzer / Ansgar Nünning (eds.), Metzler Lexikon Englischsprachiger Autorinnen und Autoren, Stuttgart / Weimar: Metzler 2002, 261 – 261, 287 – 288, 390 – 391, 457 – 459.
      • "Political Plays in England in the 1990s", in: Bernhard Reitz / Mark Berninger (eds.), British Drama of the 1990s, Heidelberg: Winter 2002, 15 – 36 (anglistik & englischunterricht 64)
      • "Utopische und dystopische Elemente in der englischsprachigen Literatur der Karibik: Hybridität, Imagination und kreative Konstruktionen konkreter Lebenswelten", in: Ralph Pordzik / Hans Ulrich Seeber (eds.), Utopie und Dystopie in den neuen englischen Literaturen, Heidelberg: Winter 2002, 233 – 259.
      • (with Barbara Korte and Josef Schmied), Einführung in die Anglistik, Stuttgart / Weimar: Metzler 2004 (second enlarged edition)
      • "Kontext", in: Ansgar Nünning (ed.), Grundbegriffe der Literatur­theorie, Stuttgart / Weimar: Metzler 2004, 134
      • "Pragmatik", in: Ansgar Nünning (ed.), Grundbegriffe der Literatur­theorie, Stuttgart / Weimar: Metzler 2004, 221 – 224.
      • "Time, Memory, and Imagination as Constituents of (Jewish) Identity in Novels by Anita Brookner, Elaine Feinstein, Linda Grant, and Bernice Rubens", in: Ulrike Behlau / Bernhard Reitz (eds.), Jewish Women's Writing of the 1990s and Beyond in Great Britain and the United States , Trier: WVT 2004, 181 – 192
      • "'Reaching for the Ska': The Hybrid Reconstruction of Black British History in the Musical The Big Life", in: Sigrid Rieuwerts (Hrsg.), History and Drama. Essays in Honour of Bernhard Reitz , Trier: Wissenschaftlicher Verlag 2006, 210-228
      • Norbert Greiner and Roland Weidle (eds.), Cool Britannia. Literarische Selbstvergewisserungen vor der Jahrtausendwende, Trier: Wiss. Verlag Trier, 2006, in: Anglia 126, 2008, 184 – 187.
      • "'Cultural Studies' in England und den USA: Lebenswelten, 'Popular Cultures', Medien", in: Andreas Gipper / Susanne Klengel (eds.), Kultur, Übersetzung,, Lebenswelten. Beiträge zu aktuellen Paradigmen der Kulturwissenschaften, Würzburg: Königshausen & Neumann 2008, 87-120.
      • "Fakt und Fiktion im historischen Kriminalroman: Die Nell-Bray-Romane von Gillian Linscott und die Fernsehserie 'Inspector Jericho'", in: Barbara Korte / Sylvia Paletschek (Hrsg.), Geschichte und Kriminalroman. Beiträge aus den Kulturwissenschaften, Köln: Böhlau 2009, 77-93.
      • "Inszenierte Welten bei Patrick McCabe und Neil Jordan: Medien, Metaphern und mentale Schemata", in: Thomas Koebner / Fabienne Liptay (eds.), Neil Jordan, München: edition text + kritik 2009 (Film-Konzepte 16), 28-39.
      • "Realist Plays by the Angry Young Men and Kitchen-Sink Drama: John Osborne's Look Back in Anger and Arnold Wesker's Chips with Everything", in: Sibylle Baumbach / Birgit Neumann / Ansgar Nünning (eds.), A History of British Drama. Genres – Developments – Model Interpretations, Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier 2011, 267-284.
      • "Scottish Media: The Evolution of Public and Digital Power", Scottish Studies Newsletter 46, March 2016, 14-41 (available at http://www.fb06.uni-mainz.de/anglistik/Dateien/SSN_46.pdf or at http://ow.ly/d/4vp2)
      • "The Scottish Referendum Stories in Austrian, German and Swiss Media", in: Neil Blain / David Hutchison with Gerry Hassan (eds.), Scotland's Referendum and the Media. National and International Perspectives, Edinburgh: Edinburgh University Press 2016, 182-194.

      9. The Internet as a Useful Medium for Teaching and Studying at Universities, for Research, and Extended Vocational Training

      Dies ist ein Projekt, das im Jahr 2001 in einer Zusammenarbeit des Seminars für Englische Philologie der Universität Tübingen (Lehrstuhl Prof. Dr. B. Korte) und der Neueren Englischen Literatur der Universität Stuttgart (vertreten durch Priv.-Doz. Dr. K. P. Müller) mit Mitteln das Landes Baden-Württemberg und der beteiligten Universitäten begann. Es entstand aus dem Programm 'Innovative Projekte in der Lehre' des Landes Baden-Württemberg. Ziel war es, einen multimedialen und interaktiven Online-Basiskurs für die (anglistische) Literaturwissenschaft zu entwickeln, der im Studium aller anglistischen Studiengänge multifunktional zum Einsatz kommen kann: als unterstützendes Komplement zu bestehenden Einführungskursen, vor allem aber auch als Instrument zum Selbstlernen, selbständigen Nacharbei­ten und als allgemeines Hilfsmittel im Wissensmanagement des Fachs Anglistik.

       

      These topics are currently not closely investigated:

      10. Literatures in English and 'Anglistik'

      • (Ed., with Barbara Korte), Anglistische Lehre Aktuell: Probleme, Perspektiven, Praxis, Trier: Wissenschaftlicher Verlag 1995.
      • (with Barbara Korte) "Anglistik: Ein Fach im Netz­werk gesellschaftlicher Ansprüche, fachinterner Diversifikation und praxisorientierter Handlungskompetenz", in: Barbara Korte / Klaus Peter Müller (eds.), Anglistische Lehre Aktuell: Probleme, Perspektiven, Praxis, Trier: Wissenschaftlicher Verlag 1995, 9 – 20.
      • "Zum Stellenwert von Cultural Studies in einem anglisti­schen Netzwerk", Anglistik. Mittei­lungen des Verbandes Deutscher Anglisten, 1996, Heft 1, 52 – 55.
      • (with Barbara Korte and Josef Schmied), Einführung in die Anglistik, Stuttgart / Weimar: Metzler 1997.

      11. Postcolonial and New Literatures in English

       
      • "Initiations into a Canadian Identity? Contexts of Canadian 'Stories of Initiation'", anglistik & englischunterricht, 33, 1987, 67 – 86.

      • (Ed.), Contemporary Canadian Short Stories, Stuttgart: Reclam 1990.
      • "Die Entwicklung der kanadischen Short Story zwischen Historie und Mythos: Vom ideologischen Realismus zum magischen 'Super-Realism'", in: K. P. Müller (ed.), Contemporary Canadian Short Stories, Stuttgart: Reclam 1990, 3 – 21.
      • "Robertson Davies: Geschichte und Mythos", in: Albert-Reiner Glaap (ed.), Das moderne englisch-kanadische Drama, Düsseldorf: Schwann 1992, 115 – 134. English version: "Robertson Davies: The Concept of History and Myth", in: Albert-Reiner Glaap (ed.), On-Stage and Off-Stage: English Canadian Drama in Discourse, St. John's: Breakwater 1996, 118 – 137.
      • "Re-Constructions of Reality in Margaret Atwood's Literature: A Constructionist Approach", in: Reingard M. Nischik (ed.), Margaret Atwood: Works and Impact, Rochester, New York: Camden House 2000, 229 – 258.
      • "Canadian Literature, English Language", in: John C. Hawley (ed.), Encyclopedia of Post­colonial Studies, Westport, Connecticut & London: Greenwood 2001, 76 – 81.
      • "Metamorphoses or Re-Constructions of Colonial Missions in Post­colonial Literature: Reflections from a Constructionist Point of View”, in: Gerhard Stilz (ed.), Colonies, Missions, Cultures in the English-Speaking World: General and Comparative Studies, Tübingen: Stauffenburg 2001, 407 – 420.
      • "Utopische und dystopische Elemente in der englischsprachigen Literatur der Karibik: Hybri­dität, Imagination und kreative Konstruktionen konkreter Lebenswelten", in: Ralph Pordzik / Hans Ulrich Seeber (eds.), Utopie und Dystopie in den neuen engli­schen Literaturen, Heidelberg: Winter 2002, 233 – 259

      Latest Update 22 February, 2017